De dag dat ik ging verhuizen - Reisverslag uit Rangpur, Bangladesh van Nadine Blanken - WaarBenJij.nu De dag dat ik ging verhuizen - Reisverslag uit Rangpur, Bangladesh van Nadine Blanken - WaarBenJij.nu

De dag dat ik ging verhuizen

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

16 Maart 2018 | Bangladesh, Rangpur

Deze week was het dan zo ver; ik ging definitief verhuizen! Yay! Dinsdag na de field trip met mijn collega was het moment daar; inpakken en wegwezen. Ik ging verhuizen naar Rangpur en bij Regina in haar appartement wonen. Zo veel fijner, hier heb ik namelijk de vrijheid die ik in Taraganj niet had. Rangpur is een stad en Taraganj een dorp/village. In Rangpur ben ik dus iets meer anoniem én kan ik uit werk samen met Regina op pad om te eten. Hier zijn restaurantjes waar prima eten te vinden is maar ook een markt met groenten, fruit, vlees/vis etc.. Al met al dus een mooie vooruitgang!

Woensdag en donderdag ben ik bij Aino op bezoek geweest (zij woont in Gaibandha, 2 uur rijden vanaf Rangpur); ze had een event georganiseerd en mijn hulp nodig + we zouden een aantal field trips doen. Met een field trip bedoel ik het bezoeken van de ondernemers + de Youth Clubs (groepen jongeren die wellicht training gaan volgen, of al gevolgd hebben. Alle ondernemers die we bezoeken zijn ook lid van een Youth Club). Tussen de bedrijven door ook de grote rivier bezocht, verkoeling denk je dan. Check de foto’s. Hartstikke leuke, drukke dagen gehad en fijn om Aino weer gezien te hebben!!
Ter info; het is hier zo’n 36 graden zónder ook maar een zuchtje wind. Tel daarbij op dat alle bezoeken vaak midden op de dag zijn, in de open vlakte. Wat het nog leuker maakt is dat ik hier in het lang gekleed moet; lange broek, minimaal 3 kwart mouwen én een orna (sjaal om je kop). NIET TE DOEN DUS!! Bruin word je hier dus al helemaal niet omdat je van ellende elk minimalistisch schaduwplekje direct opzoekt.
Op mijn vrije dag zorg ik daarom dat ik in de ochtend naar de markt ga om fruit te halen, daarna ga ik thuis wat schoonmaken/opruimen/de was doen, een dutje tussendoor, boek lezen, film kijken en tegen een uur of 16.00/17.00 uur gaan we naar buiten. Op vrijdag zijn de markten wel open, maar de winkels gaan pas rond 16.00 uur open. Je mist dus eigenlijk niets overdag. Ook binnen zweten we een eind weg omdat de ventilator nog niet geïnstalleerd is. Eerst hinderde het ons niet zo maar we beginnen nu allebei toch last te krijgen van de warmte, dus vanavond is het doel; een portable arico op de kop tikken.

Wat verder nog leuk is om te melden is dat sloten hier precies andersom gaan; op slot draaien is openmaken en omgekeerd. Waarom? Geen idee. Ik kom dus nog steeds niet fatsoenlijk mijn huis in.

En nog een opmerking over dat autorijden.. Naast mijn eerdere uitleg over het gebruik van de openbare weg, ook een toelichting over de manier van rijden; dit gaat al telefonerend (allicht niet handsfree), zonder licht (vooral ’s avonds kan licht handig zijn maar wordt het vooral niet gebruikt; er is immers een claxon..) en zonder een flauw benul te hebben van hoe hard je gaat. Ik heb ondertussen als bijrijder al in een aantal verschillende auto’s gezeten en bij geen één auto of bus werkt de snelheidsmeter. Noch de benzinemeter overigens..

Ohja, gezien ik bijna jarig ben, heb ik mezelf een vakantie gegeven; 6 tot en met 14 april zit ik in Thailand. Joe!

  • 16 Maart 2018 - 13:17

    Wim Breugem:

    Gefeliciteerd met je verhuizing naar Rangpur Nadine! Een beetje bewegingsruimte is wel zo belangrijk! En je kan nu samen met Regina het avontuur aan!

  • 16 Maart 2018 - 16:55

    Astrid:

    Wat fijn dat je nu iets meer vrijheid hebt.
    Heel veel plezier in Thailand!

  • 16 Maart 2018 - 17:04

    Marion Kiewik:

    Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? ;)
    Wat fijn voor je! Goed gezelschap en 'n beetje 'stadse' reuring.
    Die orna mag ook alleen om je hals hoor. Maar met een field visit in de open vlakte is je koppie vast wel blij met 'm.
    Geniet van je nieuwe vrijheid!

  • 20 Maart 2018 - 19:11

    Corry:

    Vakantie in Thailand is een leuk vooruitzicht. Heel verl plezier en alvadt een leuke verjaardag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadine

Vrijwilliger in Bangladesh

Actief sinds 13 Feb. 2018
Verslag gelezen: 582
Totaal aantal bezoekers 12589

Voorgaande reizen:

10 Februari 2018 - 06 Juli 2018

5 maanden in Bangladesh

Landen bezocht: